ZESTAW RENAULT PREMIUM Z NACZEPĄ TYPU WYWROTKA O MASIE WŁASNEJ PONIŻEJ 12T


  Pozostałe aktualności


Renault Trucks Polska wspólnie z firmą Feber przygotowało zestaw składający się z ciągnika Renault Premium Lander wraz z naczepą typu wywrotka o łącznej masie własnej tylko 11.900 kg. Jego ładowność przekracza 28 ton!

Gdy pięcioosiowy zestaw składający się z ciągnika i naczepy wyjeżdża na drogę publiczną, jego masa całkowita nie może przekroczyć 40 ton. W dobie walki o wydajność transportu liczy się każdy kilogram ładowności oraz każda kropla zaoszczędzonego paliwa. Najlepszą metodą na zwiększenie wydajności transportu w tej sytuacji jest obniżenie masy własnej. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w transporcie materiałów sypkich, np. kruszyw budowlanych.

Kluczem do sukcesu jest optymalnie skonfigurowany ciągnik siodłowy z naczepą samowyładowczą uszytą na miarę. Niestety, bardzo często nie przykłada się wagi do odpowiedniego "zgrania" obu tych składników. Pobieżne sprawdzenie wysokości siodła i dopasowanie do położenia płyty naczepy nie wyczerpuje tematu.

 

Odchudzony ciągnik

Renault Premium Lander to typowy ciągnik do zadań budowlanych. Sprawdza się w dostawach materiałów na plac budowy. Zastosowanie odpowiedniej technologii pozwala połączyć z pozoru dwa wykluczające się parametry: wymaganą, wysoką wytrzymałość pojazdu (praca budowlana) z zaskakująco niską masą własną! Premium Lander 430.19 T K-2M to właściwy pojazd do takich zastosowań. Kabina jest osadzona nisko (do wnętrza prowadzą jedynie 2 stopnie, co ułatwia wielokrotne wsiadanie), a jednocześnie gwarantuje godziwe warunki wypoczynku kierowcy: jest wyposażona w pełnowymiarową leżankę. Silnik DXi 11 o mocy 430 KM i maksymalnym momencie obrotowym blisko 2.100 Nm dostępnym już od 950 obr/min jest gwarantem dobrych osiągów i niskiego zużycia paliwa. Skrzynia biegów Optidriver+ o dwunastu przełożeniach sprzyja komfortowi jazdy, obniżeniu kosztów eksploatacji oraz redukcji masy własnej.

Układ hamulcowy EBS+ zawiera wspomaganie hamowania awaryjnego oraz Hill Start Aid (wspomaganie ruszania pod górę). Jedną z funkcji EBS-u jest test spięcia ciągnika z naczepą. Z całością współpracuje zwalniacz: hamulec dekompresyjny Optibrake o mocy 275 kW.

 

Naczepa "wtapia się" w bryłę

Trzyosiowa naczepa samowyładowcza Feber HP 27 ZS ma skrzynię wykonaną z aluminium (podłoga o grubości 10 mm, ściany 5 mm) a ramę z Domexu: stali o wysokiej wytrzymałości. Objętość wywrotki wynosi 27 m sześc., a dopuszczalna masa całkowita 34 t. Pojazd jest przystosowany do pracy z rozściełaczem asfaltu. Układ hamulcowy Knorr został zestrojony tak, aby jak najlepiej współpracował z EBS-em ciągnika.

Zarówno w ciężarówce jak i na naczepie zastosowano hamulce tarczowe (w większości taki zestaw porusza się po drogach utwardzonych ze znaczną prędkością). Uwzględniając nastawy ciągnika, korekcie poddano ciśnienie hamowania i opóźnienie działania układu. W efekcie zestaw zatrzymuje się z prędkości 80 km/h na dystansie około 4-5 m krótszym w porównaniu do "losowo" dobranego zestawu.

W przypadku zestawu z naczepą samowyładowczą, aerodynamika również ma kluczowe znacznie. Producent naczepy dołożył starań, aby po spięciu z ciągnikiem Premium Lander opory aerodynamiczne były możliwie niskie. Uzyskano to m.in. poprzez odpowiedni dobór gabarytów skrzyni samowyładowczej. Naczepa nie wychodzi poza obrys kabiny ciągnika, dzięki czemu uzyskano niezakłócony opływ pojazdu przez strugi powietrza. Sprzyjają temu także gładkie ściany skrzyni samowyładowczej. Kolejnym zabiegiem jest dostosowanie wysokości do dachu kabiny oraz odpowiednie, 20 procentowe pochylenie przedniej ściany naczepy.

Dalszą optymalizację pod kątem obniżenia zużycia paliwa uzyskano dzięki zastosowaniu aluminiowych obręczy kół (mniejsze masy bezwładne), co przy okazji poprawia skuteczność odprowadzania ciepła z hamulców.

Tak skonfigurowany ciągnik i dopasowana naczepa mają zrewanżować się możliwie niskimi kosztami eksploatacji i wysoką wydajnością transportu.

Premium Lander pokonał z naczepą Feber tysiące kilometrów testowych. Pomiary zużycia paliwa wykonane z wykorzystaniem systemu Optifuel Infomax wskazują, że optymalizacja naczepy względem ciągnika przynosi pożądane efekty.


Załaczniki do pobrania:
Dodano: 28 luty 2012